تبلیغات
(( طلبه پاسخگو )) - ایا خواست خدا بود شهادت امام حسین(ع)؟
پرسش:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
زینب
:سلام حال شما؟ شرمنده از مزاحمیت همیشگه چند وقته البته یعنی چندسالیه که این جمله رو تو روضه های اباعبدالله میشونم که امام حسین به محمد بن حنفیه در مدینه فرمود( شاء الله ان یری حسینا قتیلا) معناشو هم بگم که میشه خدا خواست که حسین رو مقتول ببینه البته اگه کامل باشه درست یادم نمیاد ولی اگه اشتباه نکنم بقیه ای داشت تو این مضمون که شاء الله ان یری حسینا قتیلا فی رمضاء کربلا مقطع الاعضا؟)یعنی در زمین کربلا با بدن واعضائی پاره پاره.خوب برام سواله که چرا خدا اینجوری خواسته؟اونم با اون وضع؟ خوب اگه یکی این سوالو برسید که مگه خداوند با حسین خدایی نکرده مشکلی داشت میدونم سوالم براتون خنده داره اما میخوام درست بدونم نمیخوام چیزی تو ذهنم بمونه.

پاسخ:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
با سلام.
سوال خوبیه و اتفاقا دقیق و اصلا جای خنده نداره.
در مورد این نکته باید عرض کنم در لهوف آمده است : امام حسین به محمد بن حنفیه فرمود : پیامبر در عالم خواب به من فرمود : ای حسین ! بیرون برو که خداوند خواسته است که تو را کشته ببیند .
این مسائل دلیل بر مجبور بودن امام حسین (ع) نیست ، زیرا :
اولا خواست خدا در اینجا خواست تشریعی است ، یعنی وظیفه امام حسین و مطلوب خدا این بوده که آن حضرت برای حفظ اسلام با اختیار خود چنین اقدامی را انجام دهند حتی اگر به کشته شدن ایشان بیانجامد.
ثانیا خواست خدا مانند خواست ما نیست بلکه خواست خدا عبارت است از چینش خاص جهان . به عنوان مثال , دانه گندم را در زیر خاک قرار می دهی , آب می دهی , کود می دهی , نور و گرما می دهی , پس از مدتی دانه گندم سبز می شود و پس از طی مراحلی به ما گندم تحویل می دهد .
این فرایند, خواست خداست و این خواست به معنای قانونمند بودن جهان است . نطفه در جایگاه خود قرار می گیرد , رشد می کند , پس از مدتی به جهان خارج می آید , به اختیار و عقل خود زندگی می کند و در پایان می میرد . این فرایند, خواست خداست .
از این برمی آید که یکی از قوانینی که در آفرینش انسان در نظر گرفته شده داشتن اختیار و انتخاب است . ثالثااین که خداوند از اول می داند که شما چه چیزی را خواهید خواست نافی اختیار نیست امام حسین علیه السلام با درک وظیفه شرعی خود به اختیار خود دست به آن کار زد و انجام اختیاری آن و نتایجش همه برای خداوند که به همه زمانها و مکانها احاطه داردمعلوم بوده و این علم را از طریق خواب و پیشگویی به اطلاع پیامبر و امام (ع) رسانده است.
پس ببینید چون خداوند می‏دانست که در زمان امام حسین (ع) زمینه مناسب برای قیام مسلحانه، آماده می‏شود و آن حضرت طبق تشخیص و تکلیف شرعی خود، علیه ستم پیشه زمان خود، بر می‏خیزد و تا مرز شهادت پیش می‏تازد و در نهایت خود و یاران و انصار باوفایش به خون سرخ شهادت در می‏غلتند و با چهره خونین و پیکرهای بی سر به ملاقات خدا می‏شتابند. حضرت حق (جل جلاله) از این واقعه خبر می‏دهد.
و روایت اشاره به واقعه کربلاست. و همچنین در زمان امام حسین(ع) عده‏ای در حقانیت قیام سیدالشهداء(ع) به شک افتادند و برای منصرف نمودن حضرت، صحبت‏ها و شایعاتی می‏کردند، و این روایت صحت قیام حضرت را ثابت می‏نماید که بهترین عمل حضرت، قیام است تا جایی که با پیکر خونین به ملاقات حضرت حق (جل و اعلی) نائل گردد. این روایت به اضافه مطلب فوق، اشاره به رموزی است که بین خدای متعال و آن حضرت و بعضی از شیعیانش تا روز قیامت می‏باشد. در ضمن کتاب فروغ شهادت آقای علی سعادت پرور را مطالعه کنید.در مورد این بحث مفیده.
موفق باشید.







طبقه بندی: امامت، 
برچسب ها: روضه، اباعبدالله، امام حسین، محمد بن حنفیه، کربلا، پیامبر، شهادت، امام حسین(ع)، سیدالشهداء(ع)، قتیلا، لهوف، حفظ اسلام، قیام، فروغ شهادت، علی سعادت پرور، آفرینش، حقانیت، شهادت امام حسین(ع)، شاء الله ان یری حسینا قتیلا، خدا خواست که حسین رو مقتول ببیند، مجبور بودن امام حسین (ع)، قیام مسلحانه، تکلیف شرعی، خون سرخ شهادت، شهادت امام حسین و اجبار، خواست خدا در بوجود آمدن کربلا،
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 2 آبان 1389 توسط طلبه پاسخگو