تبلیغات
(( طلبه پاسخگو )) - ازدواج عایشه با پیامبر اکرم(ص)
پرسش:
عائشه، در چند سالگی با رسول خدا (ص) ازدواج كرده است؟

پاسخ:

اهل سنت اصرار دارند كه ثابت كنند عائشه در شش سالگی به عقد رسول خدا صلی الله علیه وآله درآمده و در نه سالگی وارد خانه آن حضرت شده است و این مطلب را دلیل بر برتری عائشه بر دیگر همسران رسول خدا می‌دانند؛ اما آیا حقیقت مطلب نیز همین است ؟

ما در این مقاله این مطلب را بررسی خواهیم كرد.

قبل از پرداختن به اصل مطلب، باید تاریخ ازدواج رسول خدا با عائشه روشن شود تا بعد نتیجه بگیریم كه عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا چند سال داشته است.

در باره تاریخ ازدواج رسول خدا صلی الله علیه وآله با عائشه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. محمد بن اسماعیل بخاری ، از خود عائشه نقل می كند كه رسول خدا سه سال بعد از حضرت خدیجه سلام الله علیها با او ازدواج كرده است:

حدثنا قُتَیْبَةُ بن سَعِیدٍ حدثنا حُمَیْدُ بن عبد الرحمن عن هِشَامِ بن عُرْوَةَ عن أبیه عن عَائِشَةَ رضی الله عنها قالت ما غِرْتُ على امْرَأَةٍ ما غِرْتُ على خَدِیجَةَ من كَثْرَةِ ذِكْرِ رسول اللَّهِ (ص) إِیَّاهَا قالت وَتَزَوَّجَنِی بَعْدَهَا بِثَلَاثِ سِنِینَ وَأَمَرَهُ رَبُّهُ عز وجل أو جِبْرِیلُ علیه السَّلَام أَنْ یُبَشِّرَهَا بِبَیْتٍ فی الْجَنَّةِ من قَصَبٍ.

از عائشه نقل شده است كه به هیچ زنی به اندازه خدیجه ، حسادت نكردم؛ زیرا: (الف) رسول خدا زیاد از او یاد می‌كرد؛ (ب) رسول خدا سه سال بعد از خدیجه با من ازدواج كرد؛ (ج) خداوند به رسول خدا و یا جبرئیل دستور داد كه  به خدیجه  سلام رسانده و او را به خانه‌ای در بهشت بشارت دهد كه از نی ساخته شده است.

البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل ابوعبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 3 ، ص 3606، ح3606 ،كتاب فضائل الصحابة، بَاب تَزْوِیجِ النبی e خَدِیجَةَ وَفَضْلِهَا رضی الله عنها ، تحقیق د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

با توجه به این كه حضرت خدیجه سلام الله علیها در سال دهم بعثت از دنیا رفته‌اند؛ پس زمان ازدواج رسول خدا با عائشه در سال سیزدهم بعثت بوده است.

و ابن ملقن بعد از نقل روایت بخاری و استدلال به آن می‌گوید :

وبنى بها بالمدینة فی شوال فی السنة الثانیة .

رسول خدا در سال دوم هجری ، عائشه را به خانه خود آورد.

الأنصاری الشافعی، سراج الدین أبی حفص عمر بن علی بن أحمد المعروف بابن الملقن (متوفای804 هـ)، غایة السول فی خصائص الرسول صلى الله علیه وسلم ،  ج 1 ، ص 236 ، تحقیق : عبد الله بحر الدین عبد الله ، ناشر : دار البشائر الإسلامیة  - بیروت  - 1414هـ - 1993م.

طبق این نقل ، رسول خدا در سال سیزدهم بعثت، عائشه را به عقد خود درآورده و در سال دوم هجری رسماً با او عروسی كرده است.

از نقل برخی دیگر از بزرگان اهل سنت به این نتیجه می‌رسیم كه ازدواج رسول خدا با عائشه در سال چهارم هجری بوده است. بلاذری در انساب الأشراف در شرح حال سوده ، همسر دیگر رسول خدا صلی الله علیه وآله می‌نویسد:

وتزوج رسولُ الله صلى الله علیه وسلم، بعد خدیجة، سودة بنت زَمعة بن قیس، من بنی عامر بن لؤی، قبل الهجرة بأشهر... فكانت أول امرأة وطئها بالمدینة.

رسول خدا بعد از خدیجه، چند ماه قبل از هجرت با سوده بنت زمعه ، ازدواج كرد و او نخستین همسری بود كه رسول خدا در مدینه با او همبستر شد.

البلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر (متوفای279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1 ، ص 181، طبق برنامه الجامع الكبیر.

از طرف دیگر ذهبی مدعی است كه سودة بن زمعه، چهار سال تنها همسر رسول خدا بوده است .

وتوفیت فی آخر خلافة عمر ، وقد انفردت بصحبة النبی صلى الله علیه وسلم أربع سنین لا تشاركها فیه امرأة ولا سریة ، ثم بنى بعائشة بعد ... .

سوده در سال آخر خلافت عمر از دنیا رفت، او چهار سال تنها همسر رسول خدا بود ، هیچ زنی و هیچ كنیزی در آن چهار سال با سوده در این امر شریك نبود، سپس رسول خدا با عائشه ازدواج كرد.

الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفای748هـ)، تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج 3 ، ص 288 ، تحقیق د. عمر عبد السلام تدمرى، ناشر: دار الكتاب العربی - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1407هـ - 1987م.

در نتیجه ، عائشه در سال چهارم هجرت (چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده) با آن حضرت ازدواج كرده است.

حال با مراجعه به مدارك و اسناد تاریخی سن عائشه را در هنگام ازدواج بررسی خواهیم كرد:

مقایسه سن عائشه با سن اسماء بنت أبی بكر:

یكی از مسائلی كه سن دقیق عائشه را در هنگام ازدواج با رسول خدا به اثبات می‌رساند، مقایسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت أبی بكر است. طبق نقل بزرگان اهل سنت، اسماء ده سال از عائشه بزرگتر بوده و در سال اول هجری بیست و هفت سال داشته است. همچنین در سال هفتاد و سه از دنیا رفته است؛ در حالی كه صد ساله بوده است.

ابونعیم اصفهانی در معرفة الصحابة می‌نویسد:

أسماء بنت أبی بكر الصدیق ... كانت أخت عائشة لأبیها وكانت أسن من عائشة ولدت قبل التأریخ بسبع وعشرین سنة.

اسماء دختر ابوبكر، از جانب پدر خواهر عائشه و از او بزرگتر بود، اسماء، بیست و هفت سال قبل از تاریخ به دنیا آمد.

الأصبهانی، ابونعیم أحمد بن عبد الله (متوفای430هـ)، معرفة الصحابة  ج 6 ، ص 3253 ، رقم : 3769 ، طبق برنامه الجامع الكبیر.

و طبرانی می‌نویسد:

مَاتَتْ أَسْمَاءُ بنتُ أبی بَكْرٍ الصِّدِّیقِ سَنَةَ ثَلاثٍ وَسَبْعِینَ بَعْدَ ابْنِهَا عبد اللَّهِ بن الزُّبَیْرِ بِلَیَالٍ ... وكان لاسماء یوم مَاتَتْ مِائَةُ سَنَةٍ وُلِدَتْ قبل التَّارِیخِ بِسَبْعٍ وَعِشْرِینَ سَنَةً .

اسماء دختر ابوبكر در سال هفتاد و سه و بعد از پسرش عبد الله بن زبیر از دنیا رفت. اسماء در هنگام وفات صد سال داشت ، بیست و هفت سال قبل از تاریخ (هجرت) به دینا آمده بود.

الطبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب ابوالقاسم (متوفای360هـ)، المعجم الكبیر، ج 24 ، ص 77 ، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مكتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانیة، 1404هـ – 1983م.

ابن عساكر نیز می‌نویسد:

كانت أخت عائشة لأبیها وكانت أسن من عائشة ولدت قبل التاریخ بسبع وعشرین سنة

اسماء از جانب پدر، خواهر عائشه و بزرگتر از وی بود، اسماء بیست و هفت سال قبل از تاریخ به دنیا آمده بود.

ابن عساكر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفای571هـ)، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 9 ، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفكر - بیروت - 1995.

و ابن اثیر می‌نویسد:

قال أبو نعیم : ولدت قبل التاریخ بسبع وعشرین سنة.

ابو نعیم گفته: اسماء بیست و هفت سال قبل از تاریخ به دنیا آمده است.

الجزری، عز الدین بن الأثیر أبی الحسن علی بن محمد (متوفای630هـ)، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج 7 ، ص 11 ، تحقیق عادل أحمد الرفاعی، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1996 م.

و نووی می‌نویسد:

وعن الحافظ أبی نعیم قال ولدت أسماء قبل هجرة رسول الله صلى الله علیه وسلم بسبع وعشرین سنة .

از حافظ أبونعیم نقل شده است كه گفت: اسماء بیست و هفت سال قبل از هجرت به دنیا آمد.

النووی، ابوزكریا یحیی بن شرف بن مری، (متوفای676 هـ) ، تهذیب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 597 ـ 598 ، تحقیق : مكتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفكر - بیروت ، الطبعة : الأولى ، 1996م

و حافظ هیثمی می‌نویسد:

وكانت لأسماء یوم ماتت مائة سنة ولدت قبل التاریخ بسبع وعشرین سنة وولدت أسماء لأبی بكر وسنه إحدى وعشرون سنة.

اسماء در هنگام وفات صد سال داشت، بیست و هفت سال قبل از تاریخ به دنیا آمد، و ابوبكر در هنگام ولادت او بیست و یك سال داشت.

الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بكر (متوفای 807 هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9 ، ص 260 ، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الكتاب العربی - القاهرة، بیروت – 1407هـ..

و بدرالدین عینی می‌نویسد:

أسماء بنت أبی بكر الصدیق... ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرین سنة ، وأسلمت بعد سبعة عشر إنساناً ... توفیت بمكة فی جمادى الأولى سنة ثلاث وسبعین بعد قتل ابنها عبد اللَّه بن الزبیر ، وقد بلغت المائة ولم یسقط لها سن ولم یتغیر عقلها ، رضی الله تعالى عنها .

اسما دختر ابوبكر، بیست و هفت سال قبل از هجرت به دنیا آمد، هفدهمین فردی بود كه ایمان آورد، در سال هفتاد و سه و بعد از كشته شدن فرزندش عبد الله بن زبیر و در حالی كه صد ساله شده بود از دنیا رفت. هیچ یك از دندان‌های او نیفتاده بود و عقلش نیز دچار اختلال نشده بود.

العینی، بدر الدین ابومحمد محمود بن أحمد الغیتابی الحنفی (متوفای 855هـ)، عمدة القاری شرح صحیح البخاری، ج 2 ، ص 93 ، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.

ابن حجر عسقلانی می‌گوید:

8525 أسماء بنت أبی بكر الصدیق زوج الزبیر بن العوام من كبار الصحابة عاشت مائة سنة وماتت سنة ثلاث أو أربع وسبعین .

اسماء دختر ابوبكر، همسر زبیر بن عوام كه از بزرگان صحابه بود، صد سال زندگی كرد و در سال هفتاد و سه و یا هفتاد و چهار از دنیا رفت.

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفای852هـ)، تقریب التهذیب، ج 1 ، ص 743 ، تحقیق: محمد عوامة، ناشر: دار الرشید - سوریا، الطبعة: الأولى، 1406 - 1986.

وقال هشام بن عروة عن أبیه بلغت أسماء مائة سنة لم یسقط لها سن ولم ینكر لها عقل وقال أبو نعیم الأصبهانی ولدت قبل الهجرة بسبع وعشرین سنة

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفای852هـ)، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج 7 ، ص 487 ، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ - 1992م.

ابن عبدالبر قرطبی نیز می‌نویسد:

وتوفیت أسماء بمكة فی جمادى الأولى سنة ثلاث وسبعین بعد قتل ابنها عبد الله بن الزبیر بیسیر... قال ابن اسحاق إن أسماء بنت أبی بكر أسلمت بعد اسلام سبعة عشر إنسانا... وماتت وقد بلغت مائة سنة.

اسماء در جمادی الأول سال هفتاد و سه در مكه و بعد از كشته شدن فرزندش عبد الله بن زبیر از دنیا رفت. ابن اسحاق گفته: اسماء دختر ابوبكر بعد از هفده نفر اسلام آورد و در حالی از دنیا رفت كه صد سال سن داشت.

النمری القرطبی، ابوعمر یوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفای 463هـ)، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج 4 ، ص 1783 ـ 1782 ، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ..

صفدی می‌نویسد:

وماتت بعده بأیام یسیرة سنة ثلاث وسبعین للهجرة وهی وأبوها وابنها وزوجها صحابیون قیل إنها عاشت مائة.

اسماء بعد از گذشت مدت كوتاهی پس از عبد الله بن زبیر در سال هفتاد و سه از دنیا رفت. پدر، پسر و همسر او صحابی بودند و گفته شده است كه او صد سال زندگی كرد.

الصفدی، صلاح الدین خلیل بن أیبك (متوفای764هـ)، الوافی بالوفیات، ج 9 ، ص 36 ، تحقیق أحمد الأرناؤوط وتركی مصطفى، ناشر: دار إحیاء التراث - بیروت - 1420هـ- 2000م.

و بیهقی نقل می‌كند كه اسماء، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است:

أبو عبد الله بن منده حكایة عن بن أبی الزناد أن أسماء بنت أبی بكر كانت أكبر من عائشة بعشر سنین .

ابن منده از ابن أبی الزناد نقل كرده است كه اسماء دختر ابوبكر، ده سال از عائشه بزرگتر بوده است.

البیهقی، أحمد بن الحسین بن علی بن موسی ابوبكر (متوفای 458هـ)، سنن البیهقی الكبرى، ج 6 ، ص 204 ، ناشر: مكتبة دار الباز - مكة المكرمة، تحقیق: محمد عبد القادر عطا، 1414 - 1994.

و ذهبی و ابن عساكر نیز همین مطلب را نقل می‌كنند:

قال عبد الرحمن بن أبی الزناد كانت أسماء أكبر من عائشة بعشر.

الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفای748هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج 2 ، ص 289 ، تحقیق: شعیب الأرناؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ..

قال ابن أبی الزناد وكانت أكبر من عائشة بعشر سنین.

ابن عساكر الدمشقی الشافعی، أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفای571هـ)، تاریخ مدینة دمشق وذكر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج 69 ، ص 8 ، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ناشر: دار الفكر - بیروت - 1995.

ابن كثیر دمشقی سلفی در كتاب البدایة والنهایة می‌نویسد:

وممن قتل مع ابن الزبیر فى سنة ثلاث وسبعین بمكة من الأعیان ...

أسماء بنت أبى بكر والدة عبد الله بن الزبیر... وهى أكبر من أختها عائشة بعشر سنین... وبلغت من العمر مائة سنة ولم یسقط لها سن ولم ینكر لها عقل .

كسانی كه با عبد الله بن زبیر در سال هفتاد و سه در مكه از دنیا رفتند .... اسماء دختر ابوبكر مادر عبد الله بن زبیر ... او از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، در حالی از دنیا رفت كه صد ساله بود و هیچ یك از دندان‌های او نیفتاده و عقلش نیز دچار اختلال نشده بود.

ابن كثیر الدمشقی، إسماعیل بن عمر القرشی ابوالفداء، البدایة والنهایة، ج 8 ، ص 345 ـ 346 ، ناشر: مكتبة المعارف – بیروت.

ملا علی قاری می‌نویسد:

وهی أكبر من أختها عائشة بعشر سنین وماتت بعد قتل ابنها بعشرة أیام ... ولها مائة سنة ولم یقع لها سن ولم ینكر من عقلها شیء ، وذلك سنة ثلاث وسبعین بمكة.

اسماء از خواهرش عائشه ده سال بزرگتر بود، ده روز بعد از كشته شدن پسرش از دنیا رفت، در هنگام مرگ صد سال داشت، دندانهایش نیفاده و عقلش دچار اختلال نشده بود، وفات او در سال هفتاد و سه در مكه اتفاق افتاد.

ملا علی القاری، علی بن سلطان محمد الهروی، مرقاة المفاتیح شرح مشكاة المصابیح، ج 1 ، ص 331 ، تحقیق: جمال عیتانی، ناشر: دار الكتب العلمیة - لبنان/ بیروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2001م .

و امیر صنعانی می‌نویسد:

وهی أكبر من عائشة بعشر سنین وماتت بمكة بعد أن قتل ابنها بأقل من شهر ولها من العمر مائة سنة وذلك سنة ثلاث وسبعین .

اسماء ده سال از عائشه بزگتر بود، و در مكه و و كمتر از یك ماه بعد از كشته شدن پسرش از دنیا رفت، در حالی كه صد سال سن داشت. این مطلب در سال هفتاد و سه اتفاق افتاد .

الصنعانی الأمیر، محمد بن إسماعیل (متوفای 852هـ)، سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدلة الأحكام، ج 1 ، ص 39 ، تحقیق: محمد عبد العزیز الخولی، ناشر:دار إحیاء التراث العربی - بیروت، الطبعة: الرابعة، 1379هـ.

اسماء در سال اول بعثت 14 ساله و 10 سال از عائشه بزرگتر بوده است . پس عائشه در سال اول بعثت 4 ساله و در سال 13 بعثت (سال عقد با رسول خدا) 17 ساله و در شوال سال دوم هجرت (سال ازدواج رسمی با پیامبر) 19 ساله بوده است.

از طرف دیگر: اسماء در سال 73 صد ساله بوده ، 100 منهای 73 مساوی است با 27 . پس در سال اول هجرت، 27 سال داشته است.

اسماء از عائشه 10 سال بزرگتر بوده. 10 منهای 27 مساوی است با 17 .

پس عائشه در سال اول هجرت 17 سال سن داشته است . پیش از این ثابت كردیم كه پیامبر در شوال سال دوم هجری رسماً با عائشه ازدواج كرده است ؛ یعنی عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 19 سال داشته است.

عائشه، در چه سالی ایمان آورد:

سال اسلام آوردن عائشه نیز، سن او را در هنگام ازدواج با رسول خدا صلی الله علیه وآله مشخص و روشن می‌كند . طبق گفته بزرگان اهل سنت، عائشه در سال اول بعثت ایمان آورد و جزء هیجده نفر اولی بود كه به ندای رسول خدا لبیك گفت.

نووی در تهذیب الإسماء می‌نویسد:

وذكر أبو بكر بن أبی خیثمة فی تاریخه عن ابن إسحاق أن عائشة أسلمت صغیرة بعد ثمانیة عشر إنسانا ممن أسلم .

ابن خیثمیه در تاریخش از ابن اسحاق نقل كرده است كه عاشه در كودكی و بعد از هیجده نفر ایمان آورد.

النووی، ابوزكریا یحیی بن شرف بن مری، (متوفای676 هـ) ، تهذیب الأسماء واللغات ، ج 2 ، ص 615 ، تحقیق : مكتب البحوث والدراسات ، دار النشر : دار الفكر - بیروت ، الطبعة : الأولى ، 1996م.

و مقدسی می‌گوید:

وممن سبق إسلامه أبو عبیدة بن الجراح والزبیر بن العوام وعثمان بن مظعون ... ومن النساء أسماء بنت عمیس الخثعمیة امرأة جعفر ابن أبی طالب وفاطمة بن الخطاب امرأة سعید بن زید بن عمرو وأسما بنت أبی بكر وعائشة وهی صغیرة فكان إسلام هؤلاء فی ثلاث سنین ورسول الله  یدعو فی خفیة قبل أن یدخل دار أرقم بن أبی الأرقم.

كسانی كه در اسلام آوردن بر دیگران سبقت گرفتند: ابوعبیده جراح ....  و از زنان اسماء دختر بنت عمیس همسر جعفر بن أبی طالب ... و عائشه كه در آن زمان خردسال بود . این افراد در سال سه سال اول بعثت كه رسول خدا مخفیانه مردم را به ایمان دعوت می‌كرد، اسلام آوردند، قبل از آن كه رسول خدا وارد خانه أرقم بن أبی الأرقم بشوند.

المقدسی، مطهر بن طاهر (متوفای507 هـ)، البدء والتاریخ ، ج 4 ، ص 146 ، ناشر : مكتبة الثقافة الدینیة – بورسعید.

و ابن هشام نیز نام عائشه را جزء كسانی می‌آورد كه در سال اول بعثت ایمان آورده است ؛ در حالی كه هنوز كودك بوده است.

إسلام أسماء وعائشة ابنتی أبی بكر وخباب بن الآرت وأسماء بنت أبی بكر وعائشة بنت أبی بكر وهی یؤمئذ صغیرة وخباب بن الأرت حلیف بنی زهرة.

الحمیری المعافری، عبد الملك بن هشام بن أیوب ابومحمد (متوفای213هـ)، السیرة النبویة، ج 2 ، ص 92 ، تحقیق طه عبد الرءوف سعد، ناشر: دار الجیل، الطبعة: الأولى، بیروت – 1411هـ..

اگر عائشه در زمان اسلام آوردنش (سال اول بعثت) ، هفت ساله بوده باشد، در سال دوم هجری (سال ازدواج رسمی با رسول خدا) 22 ساله خواهد شد.

اگر سخن بلاذری را بپذیریم كه چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده ؛ یعنی در سال چهارم هجری با آن حضرت ازدواج كرده است، سن عائشه در هنگام ازدواج با رسول خدا 24 سال خواهد شد .

این عدد با توجه به سن عائشه در هنگام ایمان آوردن، تغییر می‌كند.

بنابراین، ازدواج عائشه با رسول خدا در سن شش و یا نُه سالگی از دروغ‌هایی است كه در زمان بنی امیه ساخته شده است و با واقعیت‌های تاریخی سازگاری ندارد.





به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 27 دی 1389 توسط طلبه پاسخگو