تبلیغات
(( طلبه پاسخگو )) - چگونگی لذت های بهشتی با حوریان بهشتی!!!
پرسش:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
مصباح الهدی:سلام و عرض ادب
یه سوال:
در بهشت لذتهای دنیوی و جسمانی هم وجود داره؟؟
و اینکه ازدواج با حوریان بهشتی به چه شکل هست و علتش چیست؟حوریان مذکر و مونث دارند؟؟ یه سری احادیث رو از یک جایی در مورد حوریان بهشتی دیدم به نقل از بحارالانوار باعث تعجبم شد ممنون میشم راهنماییم کنید.

پاسخ:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
سلام و علیکم خدمت شما دوست عزیز

ممنونم از حضورتون در وبلاگم و طرح این سوال.
فرمودید یک سوال ولی در واقع چهار سوال مطرح فرمودید که باید هر کدام به طور جدا گانه توضیح داده شود که به یاری خدا این کار رو خواهیم کرد.
سوال اول:در بهشت لذت های دنیوی و جسمانی هم وجود داره؟؟
دوست عزیز شما در اینجا در واقع لذت های بهشتی را با لذت های دنیایی مقایسه کردید.و این قیاسی که بین نعمتهای بهشتی و دنیوی شده است قیاس مع الفارق است.

در این زمینه دست کم دو نکته را باید مورد توجه قرار داد:
 الف- راحت طلبی و افراط در روی آوردن به لذات در دنیا چه بسا عوارض نامطلوبی بدنبال داشته باشد. مثلا سلامتی انسان را به خطر اندازد و یا عاملی گردد که انسان را از رسیدن به کمالات منع کند و چنین عیبی در لذتهای اخروی که لذتهای واقعی هستند وجود ندارد، و همچنین این عیب را دارد که ما را از لذتهای واقعی تر و عمیق تر باز می دارد و این بر خلاف حکم عقل حسابگر و محاسبه عقلانی است، که انسان به قیمت محروم شدن از آن دسته از نعمتها به نعمتها و لذتهای زودگذری روی می آورد.
ب- لذتهای بهشتی که در اموری مانند حور و غلمان و میوه های بهشتی تبیین و تجسم شده است چیزی جر ذکر الهی و رضوان خداوند نیست و اینگونه نیست که این اعمال ملال آور دنیوی آنجا را احاطه کرده باشد. تمام آن لذتها مایه کمال و مسرت آدمی هستند و موجب جانفزایی او و قرب یافتن به بارگاه جمال جمیل حضرت حق می باشد.
و این با لذتهای غبار آلود و دردسر آفرین دنیا که آدمی را نوعا از مبدا و کمال باز میدارد قابل قیاس نیستند نه آن شراب طهور مانند خباثات این دنیا هستند و نه مصاحبت با حوارالعین بهشتی مانند پاسخ به هوسهای جنسی این دنیاست  بلکه در آنجا یک لحظه مانند لحظه قبل نیست، آنجا ملال نخواهی یافت و دائم مستغرق در مقام قرب و حالات معنوی و لذتهای مدام می باشی. که این دنیا چنین ظرفیتی را هرگز ندارد.
وانگهی بهشت درجاتی دارد و پائین ترین درجات آن برای افرادی است که به قله های معرفت نرسیده اند و حتی عبادت آنان برای رسیدن به بهشت و یا دوری از جهنم بوده است. اما لذت انسان در درجات بالای بهشت همان است که انسان خشنودی و رضوان الهی را مشاهده کند و خودش را در نزد پروردگارش ببیند و این لذتی است که به اولیای الهی اختصاص دارد.
"فی جنة صدق عند ملیک مقتدر[قمر، آیه 55]" مردم پرهیزگار ... در قرارگاه صدق، نزد پادشاهی توانایند.
"یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیة مرضیة فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی [فجر/ 30-27.]"
ای نفس مطمئنه، خشنود و خداپسندانه به سوی پروردگارت بازگرد، و در میان بندگان من درآی و در بهشت من داخل شو.
"فی جنات عدن و رضوان الله من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم[توبه، آیه 72.]" و بهشت های جاودان (به آنان وعده داده است) و خشنودی و رضوان خدا بزرگتر است و این است فوز و کامیابی بزرگ.
سوال دوم:و اینکه ازدواج با حوریان بهشتی به چه شکل هست و علتش چیست؟
خداوند در مورد ازدواج با حوریان می‌فرماید: «حورالعین را به ازدواج آن‌ها درمی آوریم.»(دخان، 54.) بنا بر تفسیر اغلب مفسّران، ازدواج به معنای دنیوی آن، در بهشت وجود ندارد. پس اینجا، نزدیک کردن و عطا کردن حورالعین از طرف خداوند به بندگان بهشتی‌اش مراد است.(بحار الانوار ، ج 8، ص 99؛ ترجمه ی المیزان، ج 18، ص 228.)
لذا مراد از تزویج اهل بهشت با حوریان غیر از تزویج اصطلاحی كه بین زنان و مردان دنیا صورت می‌گیرد و دارای شرائط خاصی است، بلكه تزویج در مورد آنها یعنی قرین و همنشین با حوریان هستند و از تمام لذائذ وجود آنها بهره‌مند می‌شوند.
علت ذکر هم رغبت و علاقه ای است که مردان به زنان دارند و این باعث تشویق عمل به کار نیک است تا به بهشت روند.لذا دختران بهشتی (حور العین) وسیله تشویق مردان به سوی ایمان است.
سوال سوم:حوریان مذکر و مونث دارند؟
در پاسخ به سئوال شما باید عرض کنم بعضی از مفسرین چنین گفته اند که حورالعین هم برای زنان است و هم برای مردان، یعنی دو نوع حورالعین داریم، چون لفظ حورالعین مؤنث نیست و شامل مذکر و مؤنث می شود .(رجوع کنید به تفسیر نمونه جلد 22 ص 428)
لذا  گروهى - از جمله آیت‏ اللَّه مكارم شیرازى در مقابل مدعی اند كه‏ حورالعین می تواند مذكّر هم باشد. براساس این نظر شاید علت اینكه اوصاف حورى كه در قرآن به كار رفته، بر مؤنث دلالت مى‏كند، به این جهت باشد كه گفت و گو و محاوره در آن آیات، با طایفه مردان مؤمن بوده است، نه با زنان مؤمن دنیوى. از این رو شیوه محاوره، اقتضا دارد كه چنین اوصافى براى این موجودات، ذكر شود. از مضمون برخى آیات و روایات، چنین برمیآید كه مسئله لذت‏هاى جنسى، اختصاصى به مردان ندارد؛ بلكه زنان نیز در بهشت می توانند براى خویش شوهرانى دلخواه برگزینند. اصطلاح «حور» نیز اختصاصى به زنان ندارد؛ بلكه حورهاى مذكر نیز در بهشت وجود دارند. براى نمونه از امیرمؤمنان‏ علیه السلام روایت شده است: «در بهشت بازارى است كه در آن خرید و فروشى نیست؛ تنها در آنجا تصویر مردان و زنان وجود دارد. هر كس كه تمایلى به آنان پیدا كند، از همان جا بر او وارد می‏شود» بحارالانوار، ج 1، ص 148.
همچنین غلمان هم وجود دارد که بعضی مفسران گفتند برای زنان می باشد.
حال این احادیث که دیده بودید چه چیزیش باعث تعجب شده بود؟و احادیث چی بودند؟
.




طبقه بندی: معاد، 
برچسب ها: حوریان بهشتی، حوری، لذت های آخرت، لذت های بهشتی، ازدواج با حوری، لذت های معنوی، لذت مادی در بهشت، چگونگی لذت در آخرت، لذت های جنسی، همسران حوری، غلمان، حوریان زیبا، لذت های دنیوی، علت ازدواج با حوری، علت وجود میل جنسی در بهشت، شهوت در بهشت، شهوت های بهشتی، نعمتهای بهشتی، حور و غلمان، میوه های بهشتی، ازدواج با حوریان بهشتی، حورالعین، تزویج اهل بهشت، حوریان مذکر و مونث، لذت‏هاى جنسى، بهشت، لذت های شهوت، لذات در دنیا، لذتهای واقعی، هوسهای جنسی، مسائل جنسی، علاقه مردان به زنان، آیت‏ اللَّه مكارم شیرازى، اوصاف حورى،
به اشتراک گذاری:
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 آبان 1390 توسط طلبه پاسخگو
نمایش نظرات 1 تا 30